De 3 grootste valkuilen bij het eenzijdig verbeteren van een relatie


De 3 grootste valkuilen bij het eenzijdig verbeteren van een relatie

 

Sommige vergissingen maken het vrijwel onmogelijk om het echt effectief vanuit één kant te doen: het verbeteren van een relatie. Ik zet de drie belangrijkste fouten voor je op een rij, zodat jij die in elk geval niet hoeft te maken:

  1. Feiten corrigeren

Past het verhaal van je cliënt niet binnen de feiten die je kent? Wijs er dan niet op dat jij feiten kent die het verhaal tegenspreken, maar toon belangstelling voor zijn beleving van de situatie, met een open en eerlijke nieuwsgierigheid.

Neem van hem aan dat in zijn beleving de situatie zo is als hij hem weergeeft. Uiteindelijk is het immers zijn beleving van de situatie die je hem helpt verbeteren. Historische feiten zijn daarbij van ondergeschikt belang.

  1. Zelfkritiek bevestigen

Twijfelt je cliënt sterk aan zichzelf of geeft hij zichzelf de schuld van zijn probleem? Bevestig hem daar dan niet in. Je hoeft het evenmin te ontkennen. Laat hem zelf onderzoeken of hij met de kennis en mogelijkheden die hij op dat moment had, naar beste eer en geweten heeft gehandeld.

Als dat zo is, zal hij zich realiseren dat hij zijn best heeft gedaan. De last van het schuldgevoel of de schaamte valt dan van hem af.

 

  1. Hopen op een bepaalde uitkomst

Het is niet meer dan menselijk om te hopen dat ruziënde echtelieden weer samen gaan wonen, dat oma weer wekelijks thee komt drinken of dat je cliënt zijn demente vader voor altijd in zijn hart sluit. Toch is het belangrijk jouw persoonlijke ideaalbeeld los te laten.

Stel je volledig open voor alle gedachten en gevoelens van je cliënt. Laat je verrassen door de richting die je cliënt kiest. Alleen dan kun je zonder oordeel luisteren.

Als je deze valkuilen vermijdt, ben je al een heel eind op weg bij het verbeteren van een relatie. Je cliënt zal er je dankbaar voor zijn!


Dit soort informatie af en toe in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor de tips en inspiratie!